Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Третият разстрел
Марин Георгиев
Не пипай тази книга!
Ян ван Хелсинг
Пари на борсата
Ботьо Тачков
Опушена спирка
Александър Вутимски
Американски лекции
Итало Калвино
Натоварени със зло
Аркадий и Борис Стругацки
Муртаза
Орхан Кемал

ОТЗИВИ


Арогантната простащина – бич на днешния ден в „Щастливеца”


Постановката на проф. Здравко Митков по пиесата на Руси Божанов е достойна за 60-годишния юбилей на Сатиричния театър


Арогантната простащина – бич на днешния ден в „Щастливеца”


Който е изпуснал да гледа в Сатиричния театър новия спектакъл „Щастливеца” от Руси Божанов, то непременно трябва да го направи, ако успее да си намери билети, разбира се. „Щастливеца” не е от модните и ексцентрични постановки, които вдигат много шум, но тихомълком  и бързо падат от афиша. Напротив, постановката на проф. Здравко Митков е решена в традиционен, класически стил, като се опира на двете най-важни съставки в театъра - страхотен текст и отлична актьорска игра (сценография Петър Митев, музикални адаптации – Мартин Каров). И все пак спектакълът е може би най-популярното заглавие в момента, вероятно защото много добре отразява някакви невидими настроения у хората, които са трудно доловими, но ако режисьорът успее да ги улови и да ги отрази в своя спектакъл, то непременно се превръща в шлагер на сезона. Като добавим към това, че е направен изключително балансирано, с вкус и мярка, на пръв поглед сдържано, но много грижливо изпипано, то това обяснява ефекта му върху зрителя, който често излиза просълзен от спектакъла. 

Такава е рецептата на успеха на „Щастливеца”, въпреки че на пръв поглед текстът на Руси Божанов, писан още в края на 70-те години на ХХ век, като че ли не го предполага. Спектакълът е исторически и ни връща към далечни събития, от преди 120 години. На сцената се разиграва въображаем процес срещу убийците на Алеко Константинов, в който участва самият Щастливец. На подсъдимата скамейка е изправен Бай Ганьо (Светломир Радев) и неговите съобщници (Ивайло Калоянов и Пламен Великов), а от другата страна – Алеко Константинов (Калин Врачански), неговата майка (Янина Кашева), както и други участници в процеса, които сменят непрекъснато ролите си. Този суховат сюжет е разигран изключително динамично и полемично, като не оставя зрителя нито за секунда да му доскучае, с кратки музикални интермедии, в които някои от актьорите на трупата блясват със своите музикални дарования (Нона Йотова, Мартин Каров, Пламен Великов, Милена Аврамова и др.)

Основният въпрос, който всички полемизират, е какво ще стане с България, ако допусне да бъде управлявана от шайка малограмотни, но нагли и безпардонни гьонсурат простаци, които действат само от позицията на собствения си интерес. И са готови да жертват и най-светлите умове  на своя народ, какъвто е Алеко Константинов. Много актуално, нали, особено за годините на прехода? Още по-странното е, че пиесата е писана през 1978 г. и тогава също е звучала актуално.

При такъв ключ към постановката, много важен е бил изборът на актьорите за двете главни роли - на протагониста и неговия антагонист, които трябва да бъдат равностойни. Изборът на режисьора проф. Здравко Митков върху Калин Врачански като Алеко Константинов е предопределено  печеливш – TV-звездата още от „Стъклен дом” се ползва с изключителни симпатии сред зрителите, има положителен имидж. Освен това през годните актьорът натрупа зад гърба си доста сериозни театрални роли, така че с образа на Алеко той се справя отлично – не си позволява  да преиграва в нито един момент, във всяка сцена е много точен, външно обран, но със силен вътрешен заряд, като успява да внуши респект и убедителност. В крайна сметка неговият Щастливец се е получил скромен, интелигентен и много човечен, вечен оптимист и успява да излезе извън учебникарския схематизъм.  

По-труден е бил изборът на актьора, който да изиграе неговата противоположност. Светломир Радев бяга от плакатността, играе меко, ненатрапчиво, външно еднакво, но непрекъснато сменя облика и настроенията с лекота. Сякаш само с една незабележима промяна в нюансировката на интонацията, на жеста, на стойката преминава от външно изглеждащо добродушие в арогантен тип. Много сложен образ, с много лица, който дори в пиесата рядко е наричан бай Ганьо, явно, за да бъде по-лесно разпознат от нашето ежедневие. Веднага виждаш в него нашите политици, бизнесмени и властимащи чиновници, които всеки ден се появяват по телевизията. А от репортажите - наглия  шофьор, който гази детските площадки и градинки без никакво чувство за вина и заявява, че няма другаде къде да паркира. Телефонния измамник, който строи палати за сметка на нещастието на хората и твърди нагло, че е невинен. Онези собственици на фирми, които през нощта бутат паметници на културата, а на сутринта обясняват, че това са само съборетини и т.н. Списъкът на днешните Байганьовци е неизброимо дълъг и те са толкова много, че оставят усещането, че са навсякъде. Адмирации заслужават режисьорът Здравко Митков и актьорът Светломир Радев, че не са се подхлъзнали по идеята да изкопират само един образ, който сигурно би им донесъл бърза слава, но щеше да е твърде елементарен и нямаше да бъде толкова убедителен, а са създали един събирателен образ на антигероя на днешното време. Със сигурност може да кажем, че тази роля е най-ярката и запомняща се в кариерата на 36-годишния Светломир Радев. Това е неговата звездна роля, която разкрива потенциала му, за който знаехме от спектаклите на документалния театър „Vox Populi”, разбира се от постановките на Сатирата, както от сериала „Къде е Маги?” и от комедията „Корпус за бързо реагиране”, където той играе. 

Друг изключителен ярък образ е решен много оригинално – Йорданка Стефанова играе цар Фердинанд, като през повечето време е замръзнала като портрета от стената, но в моментите, когато „оживява” и „слиза” от портрета се развихря с пълна сила. Играе обрано, почти шаржово, но много точно. Достойнството на постановката е, че дава възможност на всеки един от актьорите - Александра Сърчаджиева, Мартин Каров, Михаил Сървански, Боян Арсов, Пламен Великов, Ивайло Калоянчев, Нона Йотова и Милена Аврамова да направи кратка, но силна роля, като особено трябва да отличим монолога на Янина Кашева като майката на Алеко, в който тя казва: ”Днес сме тук заради убийството на един човек. Но утре може да се изправим пред моралния труп на цял народ! Ако не се стреснем и не изтръгнем байганьовщината от себе си – няма да минат много години и ще се изгубим като народ… Хора, бъдете безпощадни към Ганьо! За да запазим Алеко!”

„Щастливеца” е истинска достойна постановка за 60-годишния юбилей на Сатиричния театър „Алеко Константинов”.

 



Автор: Мариана Първанова

18.06.2017 - 17:04

Посетено: 1156


Етикети: Сатиричен театър, юбилей, Алеко Константинов, Щастливеца, спектакъл, Здравко Митков, Руси Божанов, театър, отзиви, Мариана Първанова




Вземи линк към публикацията:

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=25976&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Арогантната простащина – бич на днешния ден в „Щастливеца”
коментари: 0 посетено: 1157
-
bg . На „Влюбеният Шекспир” с любов
коментари: 0 посетено: 195
-
bg . Без паузи
коментари: 0 посетено: 325
-
bg . „Женитба” от Гогол като кабаре в Театър „София”
коментари: 2 посетено: 1000
-
bg . Село става столица на градската песен
коментари: 0 посетено: 227
-
bg . Никола Манев - пленникът на светлината
коментари: 0 посетено: 502
-
bg . Най-сетне: чешитите от блоковете - клюкарките, котките и кучетата може да видим в изложба
коментари: 0 посетено: 411
-
bg . Галерия "Нюанс" кани в приказния свят на Рошпака
коментари: 0 посетено: 432
-
bg . Човек прилича на своя бог
коментари: 0 посетено: 337
-
bg . „Мона и Mагелан”, или конкретното измерение на другостта
коментари: 0 посетено: 727
-
bg . Доня Алба – мистичната румънка
коментари: 0 посетено: 537
-
bg . Тъга, която рисува крила
коментари: 0 посетено: 998
-
bg . Филмът „Врагове” – човешки за войната
коментари: 0 посетено: 351
-
bg . Пънк изложба вплита кумирите в изкуство
коментари: 0 посетено: 365
-
bg . Изложбата „Откровение” - откровено за любовта на Борис Христов и Пенка Касабова
коментари: 0 посетено: 1587
-
bg . "Влюбеният Шекспир". Рефлексии
коментари: 0 посетено: 1264
-
bg . Суперпродукцията "Влюбеният Шекспир" на Варненския театър ни зарадва с разкошни декори и актьорски превъплъщения
коментари: 0 посетено: 1448
-
bg . Свободата да станеш такъв, какъвто можеш
коментари: 0 посетено: 563
-
bg . Жени Костадинова за „Лятото на астрите” от Илеана Стоянова
коментари: 0 посетено: 336
-
bg . Връщане към българските корени в театрален сезон 2016-2017 г.
коментари: 0 посетено: 826
-
bg . Истинската отплата за приятелството
коментари: 0 посетено: 739
-
bg . Фотографската изложба "Статуята" на Зафер Галибов – повод за много размисъл
коментари: 0 посетено: 622
-
bg . Магическият реализъм в чешкия филм "Желари"
коментари: 0 посетено: 1093
-
bg . "Воевода" – най-добрата историческа драма в новото българско кино
коментари: 0 посетено: 23698
-
bg . "Моята орис" - извън притворството и фанатизма
коментари: 0 посетено: 467
-
bg . Книга с празни места между шиповете и вдишвания между стиховете
коментари: 0 посетено: 658
-
bg . Когато крещиш тихомълком
коментари: 0 посетено: 1526
-
bg . На пресекулки през думите
коментари: 0 посетено: 970
-
bg . Северозапада и р. Дунав в новата изложба на Чавдар Петров
коментари: 0 посетено: 360
-
bg . За Мила Ламбовска – nom de plume и флуидност
коментари: 0 посетено: 503
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Shoes & Handbags
bg Dictionnaires techniques
bg Laptops & Notebooks
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: http://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Valid XHTML 1.0 Transitional