Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Третият разстрел
Марин Георгиев
Не пипай тази книга!
Ян ван Хелсинг
Пари на борсата
Ботьо Тачков
Опушена спирка
Александър Вутимски
Американски лекции
Итало Калвино
Натоварени със зло
Аркадий и Борис Стругацки
Муртаза
Орхан Кемал

ОТЗИВИ


„Женитба” от Гогол като кабаре в Театър „София”


Музикален прочит на Елена Панайотова, с много пластични образи


„Женитба” от Гогол като кабаре в Театър „София”
Снимка: Симон Варсано

Рядко може да бъде видяна руска класика, поставена като кабаре или поне като спектакъл с много музика и пластика, нещо средно между кабаре и музикален спектакъл, но ето, Театър „София” ни изненадва с новата си премиера „Женитба” от Н. В. Гогол. Избраният ключ е необичаен, но пък е доста атрактивен и динамичен, явно съобразен със съвременния бърз ритъм на живот и това вероятно ще допадне на много зрители. Щом като режисьорът на спектакъла – Елена Панайотова е избрала този подход, то, както може да се очаква, актьорите играят в съответствие с него - гротесково, точно като в кабаре, много изразително и живо, в забързан хоровод от кратки сцени, което изисква доста прецизност и майсторство, за да се получи стегнат спектакъл, който продължава само час и половина. Получили са се ярки образи, много шарена галерия от типажи, кой от кой по-смешен. Сигурно режисьорката едва е успявала да озапти актьорите, защото се вижда, че всеки един от тях е измислил характер на своя герой и може да надгражда, и надгражда, но един от тях е направо необуздан – Юли Малинов като приятеля на Подкальосин, който демонстрира такава пластика и изобретателност, че с лекота би могъл да се пробва да играе и в други сценични жанрове.

Аналогия с кабарето изниква и по време на втората част от представлението, по-точно нейната сценография (Николина Костова-Богданова е и автор на костюмите), която представлява изцяло черна сцена, с лъскав черен под и черни завеси. Единственият акцент са 10-те стола, подредени в редица, които гледат към публиката. Веднага се появява асоциация с прочутата сцена от холивудския хит „Кабаре”, в който Лайза Минели изпълнява своята песен „Mein Herr” точно с един от столовете на подобна редица. И тук около столовете се разиграват решаващи сцени – всеки един от четиримата кандидати за ръката на младата и атрактивна Агафя (София Маринкова) си избира един от столовете, за да й предложи брак. Съответно тя е облечена изцяло в златно – като метафора на „златния телец”. На търг я изкарва òправната сватовница Фьокла Ивановна, изиграна невероятно от Невена Калудова. Като конферасие на кабаре тя неуморно снове между участници и сцени, конкуренция й прави единствено Кочкарьов (Юли Малинов). Актрисата е направо неузнаваема в този пластичен образ, който всяка минута мени лицето си – от изкусителна „продавачка” на щастие, бързо преминава в опитна лъжкиня, подобно на гледачка на карти, а когато бива изобличена – ловко се изнизва с подвита опашка,  за да излезе от другия край на сцената все едно нищо не се е случило. Много типичен образ, предаден изключително убедително, сатирично.

Зад музикалния и танцувален подход към „Женитба” прозира една интересна идея, която също изглежда много съвременна – че бракът не е това, което е бил. Да, наистина, обявяват - както е била тогавашната традиция, че има девойка за женене – това е Агафя, но тя през цялото време се чуди какво да прави. Хем й се омъжва, хем сякаш не й стиска особено, и причина за това колебание, както става ясно, не са „качествата” на кандидатите, подбрани от сватовницата и от нейната леля (Лора Мутишева). Нейните кандидат-годеници също повече се ослушват - претеглят цената на имотите й, спомнят си случки от своето минало, но не се интересуват особено от кандидат-младоженката. При някои от тях даже не е водещ материалният интерес. Единият – Подкальосин (Юлиян Рачков) сякаш случайно се натъква на идеята да се ожени, така, скучаейки на дивана, а и защото всички наоколо са женени. И напълно закономерно в решаващия момент – избягва със скок през прозореца. Всичките „годеници”, включително и Агафя, са нерешителни (за Подкальосин дори една целувка му коства огромно усилие), самотници, пълни с комплекси, които нямат реална преценка за себе си, но имат претенции и от там произтича целият хумор в пиесата. Те предпочитат да си мечтаят за нещо, отколкото да предриемат реални действия и затова животът им се разпада и е пълен с неудачи. И попълват гвардията на самотните души в големия град. Сатирична картина, която за съжаление е много актуална и днес. И в това е силата на класиката.

 



Автор: Мариана Първанова

05.06.2017 - 13:06

Посетено: 1452


Етикети: Театър София, спектакъл, Женитба, Гогол, Елена Панайотова, отзиви, Мариана Първанова




Вземи линк към публикацията:

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=25874&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Не че нещо
Росен Белов2017-06-09 18:20:35
Женитба без женихи не става. Не че нещо, но поне един да беше споменат.
МИХАИЛ МИЛЧЕВ
НИКОЛАЙ ВЪРБАНОВ
РОСЕН БЕЛОВ
допълнение
Мариана Първанова2017-06-18 15:34:09
Основателна забележка. Точно за тримата женихи - МИХАИЛ МИЛЧЕВ, НИКОЛАЙ ВЪРБАНОВ, РОСЕН БЕЛОВ се отнася констатацията, че са изградили много ярки и живи образи със свои характери, ето сега вече ги има и техните имена. Ще добавя, че интересни роли правят Илия Виделинов и Симона Халачева.

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Какво отмерва книгата на Ивет Лолова „Броеница на щастието“
коментари: 0 посетено: 280
-
bg . Пътешествието в романа „Произшествието” на румънския автор Михаил Себастиан
коментари: 0 посетено: 136
-
bg . "Атила". Един празник за Верди
коментари: 0 посетено: 412
-
bg . Бохемските кафенета на соца като артистична агора
коментари: 0 посетено: 525
-
bg . Дневникът на водата
коментари: 0 посетено: 330
-
bg . Падне ли сянка върху сърцето, то гърми като пистолет
коментари: 0 посетено: 469
-
bg . Галерия „Нюанс” ни кани сред природата на Марио Жеков
коментари: 0 посетено: 320
-
bg . Мигове в градината
коментари: 0 посетено: 267
-
bg . Георги Лечев нарисува дъха на морето
коментари: 0 посетено: 514
-
bg . Бежанците влязоха в изложба
коментари: 0 посетено: 486
-
bg . Арогантната простащина – бич на днешния ден в „Щастливеца”
коментари: 0 посетено: 1324
-
bg . На „Влюбеният Шекспир” с любов
коментари: 0 посетено: 251
-
bg . Без паузи
коментари: 0 посетено: 382
-
bg . „Женитба” от Гогол като кабаре в Театър „София”
коментари: 2 посетено: 1453
-
bg . Село става столица на градската песен
коментари: 0 посетено: 312
-
bg . Никола Манев - пленникът на светлината
коментари: 0 посетено: 954
-
bg . Най-сетне: чешитите от блоковете - клюкарките, котките и кучетата може да видим в изложба
коментари: 0 посетено: 492
-
bg . Галерия "Нюанс" кани в приказния свят на Рошпака
коментари: 0 посетено: 481
-
bg . Човек прилича на своя бог
коментари: 0 посетено: 381
-
bg . „Мона и Mагелан”, или конкретното измерение на другостта
коментари: 0 посетено: 769
-
bg . Доня Алба – мистичната румънка
коментари: 0 посетено: 583
-
bg . Тъга, която рисува крила
коментари: 0 посетено: 1045
-
bg . Филмът „Врагове” – човешки за войната
коментари: 0 посетено: 438
-
bg . Пънк изложба вплита кумирите в изкуство
коментари: 0 посетено: 409
-
bg . Изложбата „Откровение” - откровено за любовта на Борис Христов и Пенка Касабова
коментари: 0 посетено: 1652
-
bg . "Влюбеният Шекспир". Рефлексии
коментари: 0 посетено: 1320
-
bg . Суперпродукцията "Влюбеният Шекспир" на Варненския театър ни зарадва с разкошни декори и актьорски превъплъщения
коментари: 0 посетено: 1500
-
bg . Свободата да станеш такъв, какъвто можеш
коментари: 0 посетено: 608
-
bg . Жени Костадинова за „Лятото на астрите” от Илеана Стоянова
коментари: 0 посетено: 382
-
bg . Връщане към българските корени в театрален сезон 2016-2017 г.
коментари: 0 посетено: 872
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: http://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres
Valid XHTML 1.0 Transitional