Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Третият разстрел
Марин Георгиев
Не пипай тази книга!
Ян ван Хелсинг
Пари на борсата
Ботьо Тачков
Опушена спирка
Александър Вутимски
Американски лекции
Итало Калвино
Натоварени със зло
Аркадий и Борис Стругацки
Муртаза
Орхан Кемал

ОТЗИВИ


Книга с празни места между шиповете и вдишвания между стиховете


За поетичната книга на Ивайло Добрев "Вместо главоболие"


Книга с празни места между шиповете и вдишвания между стиховете


Срещата ми с най-новата поетична книга на Ивайло Добрев „Вместо главоболие” (Издателство за поезия "ДА", 2016 г.) беше озадачаваща. Заглавието предизвика у мен усещане за тривиалност и прозаизъм, на фона на силно поетичното име на предишната му книга „Птица в ключалката (2014). Вярно е, че творците се променят. И разбира се, с прочитането на една книга свързаните с нея първоначални въпроси отпадат и се откриват нови моменти от творбата, които ще карат читателя си да се връща към тях много пъти и много време, докато добие приемлив лично за самия него отговор.

А новата стихосбирка на Ивайло Добрев е особена и с  изключително богата палитра от въздействия. Това е поезия, висока литература, която няма да излъже очакванията на четящите, посегнали към нея, да за задоволят своя естетически глад. Но освен очевидното, оказва се, че тя има  и още едно благотворно въздействие върху възприемателя си. Тя му повлиява буквално – тя Е вместо главоболие. Поетът е създал компилация от стихотворения върху много теми, които са по презумпция проблематични и тежки за размисъл и възприемане. Той е избрал да ни поднесе художествени творби вместо главоболие от неуредиците в човешкия живот и световния ред, вместо недоволството от екзистенциалните проблеми на Homo sapiens-овото битие.

Поетическите текстове в книгата правят впечатление със своята стегнатост и краткост. Много от стиховете звучат афористично, самите те не по-дълги от едно изречение. Няма циклизация в книгата, творбите не са групирани около смислови ядра. И това е така сигурно защото стиховете са многогласни – такава богата палитра от предметност, образи, мотиви, теми и послания е събрана тук. Четенето е някак забързано, сгъстено. И, въпреки лаконичността на стиховете, трябва да се поема въздух, да се поема въздух помежду всеки две стихотворения. Дишай и чети стиховете на Ивайло Добрев – какво по-оздравително от това?

От епиграфа на книгата става ясно, че поезията е нещо божествено и непроницаемо за смъртта:

„стиховете ходят по смъртта като по вода”

И ние, читателите, се потапяме в туптящите пространства на стиховете: те са разнородни като „празно място / между шиповете („Напоследък самотата”), простират се „от гледна точка / до гледна точка” („Период на разпад”), те са мястото, където е „Домът” химеричен, или реален с разораната си земя и с детските играчки по пода („Два градуса”), но и битовата предметност в него („Премиера на потоп”), те се смаляват и до „две педи самотна земя”, където единствено се разхожда капката в нивелира. Пространствата се свиват и разширяват и сменят мястото си – вътре и извън субекта, Аза, интериорно и екстериорно. Опредметяването е често срещано в стихосбирката – толкова много съставни части на света, всяка със свой разказ и своя поличба. Фокусът на поетическите разкази се сменя – ту към човешкото, ту към нещо друго, изумяващо по начин на представяне. Така например няколко поредни стихотворения носят патриархален дух – като първичност и мъжко начало, предметно-описателно: „ножът проби ножницата”, пчеларят, който дава захар на пчелите. Патриархалността  тук е повдигната и в ранг „демиургичност”: „майсторът вае камъка” („Взаимности”), „достатъчно материя одушевихме”. Попадаме в сферата на неспоменатото Висше Начало, което се подразбира: като негови аксиоми се явяват следващите стихове, директно назоваващи религията („По истински случай”) и пътя на душите („Старата душа”), луната, която подлага на изпитания комина и, разбира се –
„Репродукция”:

едната половина женска
другата половина мъжка
третата е в недоумение
за едно тяло е била
толкова много път


Следва въплъщаване в стихотворението „Портрет” и начинът, по който човешкото променя пейзажа – в „Стена”.

В някаква степен стихотворенията „Портрет” и „Железният човек” са огледални – в първото според човешките действия би оцелял или се сринал манастирът, във второто човекът „се разпада / пред портите на града”. Много още са вариациите на тема „човек-човешко” – в стихотворения като „Аз като млад”, „Двойник”, „Какво е човекът”. Измежду поетичните текстове в книгата има такива, които се родеят с фолклорните детски залъгалки, гатанки и приказки - прочетете „Аз като млад”, „Какво е човекът”, „Копчета”, „Януари, по-студен от обещаното”. Те освен че са оригинални творчески находки, но и говорят за майсторския потенциал на автора си.

Има и заложени въпроси, на които цял живот се отговаря, и всеки път с различни отговори. Ето поредните стихове за тялото и човека
„казват тялото било / от кал и вода” –
апострофиран е библейския разказ за сътворението на човека. И ако калта и водата му са присъщи – в каква степен едното и другото?

Стихотворението „Almuten figures” е разказ за вписването, за подобието и сакралната стигма в човешкото общество. С една само прилика или разлика? – божествената „раничка върху гърдите”.
 
Темата за смъртта, с която започва книгата, отново по страниците й е пречупена през призмата на изкуството. И може би именно изкуството „пречи” тя да бъде показана като краен разпоредител и владетел. В стихотворението „Уроци по цигулка” смъртта не е назована, и не само това, няма статика като външен неин израз в стихотворението: след настъпването й цигулката е продължение на човешкия творчески живот, тя става действащо лице.

В стихотворението „мисля си” пишещ и живеещ са разграничени в мисълта на лирическия герой, а смъртта е представена хипотетично, като такава, която би могло да не унищожи цялото.

На много места в книгата се натъквам на оголен реализъм. Стихотворенията „Гнездо” и „Два градуса” са пример за такъв. Авторът обглежда света от всички страни и ни го показва като знака ин-ян – ту от бялата, ту от черната страна. Поетическият текст в „Гнездо” е лаконичен и суров. В „Два градуса” – след заглавието се разрастват ярките маркери на дома и радостта. Пъстра картина, която оживява между разораната земя и изсипаните играчки на пода.

Но игрите и детството не са безкрайни, а порастването включва в себе си и смиряване. Смиряване на духа. Отново светът е цял от вътрешни усилия и воля и картините на заобикалящото като изразни средства. Лирическият герой казва: „Подреждам стаята”. Метафорично. То е приказка за подреждането на вътрешния мир и за изпълнения с живот свят наоколо. Пак там, в същото стихотворение,

„Малка съм – казва книгата.
Заведи ме някъде.”


Купете си книга. Заведете я някъде!


_________________

Ивайло Добрев, „Вместо главоболие”, Издателство за поезия „ДА”, София, 2016.




Автор: Иглика Дионисиева

19.12.2016 - 16:09

Посетено: 658


Етикети: Ивайло Добрев, Вместо главоболие, стихосбирка, поезия, издателство за поезия ДА, отзиви, Иглика Дионисиева




Вземи линк към публикацията:

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=24858&sid=64






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Бежанците влязоха в изложба
коментари: 0 посетено: 282
-
bg . Арогантната простащина – бич на днешния ден в „Щастливеца”
коментари: 0 посетено: 1181
-
bg . На „Влюбеният Шекспир” с любов
коментари: 0 посетено: 198
-
bg . Без паузи
коментари: 0 посетено: 328
-
bg . „Женитба” от Гогол като кабаре в Театър „София”
коментари: 2 посетено: 1013
-
bg . Село става столица на градската песен
коментари: 0 посетено: 230
-
bg . Никола Манев - пленникът на светлината
коментари: 0 посетено: 511
-
bg . Най-сетне: чешитите от блоковете - клюкарките, котките и кучетата може да видим в изложба
коментари: 0 посетено: 415
-
bg . Галерия "Нюанс" кани в приказния свят на Рошпака
коментари: 0 посетено: 436
-
bg . Човек прилича на своя бог
коментари: 0 посетено: 340
-
bg . „Мона и Mагелан”, или конкретното измерение на другостта
коментари: 0 посетено: 730
-
bg . Доня Алба – мистичната румънка
коментари: 0 посетено: 537
-
bg . Тъга, която рисува крила
коментари: 0 посетено: 1000
-
bg . Филмът „Врагове” – човешки за войната
коментари: 0 посетено: 353
-
bg . Пънк изложба вплита кумирите в изкуство
коментари: 0 посетено: 366
-
bg . Изложбата „Откровение” - откровено за любовта на Борис Христов и Пенка Касабова
коментари: 0 посетено: 1589
-
bg . "Влюбеният Шекспир". Рефлексии
коментари: 0 посетено: 1265
-
bg . Суперпродукцията "Влюбеният Шекспир" на Варненския театър ни зарадва с разкошни декори и актьорски превъплъщения
коментари: 0 посетено: 1449
-
bg . Свободата да станеш такъв, какъвто можеш
коментари: 0 посетено: 563
-
bg . Жени Костадинова за „Лятото на астрите” от Илеана Стоянова
коментари: 0 посетено: 338
-
bg . Връщане към българските корени в театрален сезон 2016-2017 г.
коментари: 0 посетено: 827
-
bg . Истинската отплата за приятелството
коментари: 0 посетено: 742
-
bg . Фотографската изложба "Статуята" на Зафер Галибов – повод за много размисъл
коментари: 0 посетено: 623
-
bg . Магическият реализъм в чешкия филм "Желари"
коментари: 0 посетено: 1093
-
bg . "Воевода" – най-добрата историческа драма в новото българско кино
коментари: 0 посетено: 23706
-
bg . "Моята орис" - извън притворството и фанатизма
коментари: 0 посетено: 467
-
bg . Книга с празни места между шиповете и вдишвания между стиховете
коментари: 0 посетено: 659
-
bg . Когато крещиш тихомълком
коментари: 0 посетено: 1528
-
bg . На пресекулки през думите
коментари: 0 посетено: 971
-
bg . Северозапада и р. Дунав в новата изложба на Чавдар Петров
коментари: 0 посетено: 361
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Shoes & Handbags
bg Dictionnaires techniques
bg Laptops & Notebooks
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: http://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Valid XHTML 1.0 Transitional