Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Третият разстрел
Марин Георгиев
Не пипай тази книга!
Ян ван Хелсинг
Пари на борсата
Ботьо Тачков
Опушена спирка
Александър Вутимски
Американски лекции
Итало Калвино
Натоварени със зло
Аркадий и Борис Стругацки
Муртаза
Орхан Кемал

КИНОНАБЛЮДАТЕЛ


"Кецове" за никъде


Групов портрет на загубеното поколение на прехода


"Кецове" за никъде


Гледах новия български игрален филм „Кецове”. Признавам си, че влязох в салона с големи очаквания, които след 111 минути се превърнаха в неприятно разочарование. След като размислих, се убедих, че наистина в НФЦ са постъпили първоначално правилно, като са отхвърлили проекта с 9:0 гласа. Впоследствие обаче идват парите от „Медия плюс”, нашите фактори решават да помогнат и се появява филм, много напомнящ ситуацията от 90-те години на миналия век, когато в периода на малокартинието излизаха творби, върху които дузина творци се бяха упражнявали с години да кажат всичко важно и значимо, но от които вееше невъобразима скука.

„Кецове” е колкото личен проект, толкова и вторичен продукт. Той е амбициозна заявка на Валери Йорданов да бъде тотален автор – като сценарист, изпълнител на една от централните роли и сърежисьор с Иван Владимиров. Йорданов търси и международен резонанс чрез Московския кинофестивал, където печели две отличия и подобаващо разпространение и подкрепа от „Гала филм”. Всичко това е много хубаво, но какъв е крайният резултат?

„Кецове” е ценен единствено като групов портрет на загубеното поколение на прехода ни, което е нонконформистки настроено, бяга от света на потреблението и мутрите и живее в свой измислен свят на брега на морето. Един много закъснял нашенски „Волен моторист” (1969) на Денис Хопър. Проектът залага на мозаична структура и на изтъркания способ да разказва сюжета чрез филм във филма. Някога, преди 20 години, подобен подход бе новаторски, но сега, вкл. и с редуването на ескизи от любителска към професионална камера, се възприема вече като клише. Сюжетът е рехав и по средата на действието буквално се разпада пред очите ни, образите за маркирани, те са любопитни, цветни типажи, но не са убедителни характери. Може би и затова от целия ансамбъл запомних единия от охранителите на плажа, изигран неподражаемо от Мариан Вълев, полицаят Дамянов на Стефан Мавродиев и отчасти Сивия, пласиран нарцистично от постановчика Йорданов.

Трудно осмислих проблемите на персонажите във филма. Оказа се, че те или са неприспособленци, или имат проблеми с правосъдието и закона. Наистина ми бяха симпатични като група да им слушам вокалните импровизации (музика Кирил Добрев), но дори и за миг не забравях, че те, въпреки всичко, са нарушители на закона. Поради което бе неизбежно да се сблъскат с него. И ако срещата с охранителите минава благоприятно за тях, не така се развиват събитията при полицейската хайка. Именно арестуването на двамата подсъдими би трябвало да е катарзисът на „Кецове”. Поне аз така го почувствах. Валери Йорданов обаче непременно държи на разтърсващ финал. Полицейската кола трябва да бъде блъсната, героите спасени, а след това цялата компания да полети към морето... Едва издържах финалния стоп-кадър и веднага напуснах залата. Това вече ми дойде в повече. Да експлоатираш познати сюжетни хватки от международни образци като „Плажът” (2000) на Дани Бойл и нашенски достижения като „Любовното лято на един льохман” (1990) на Людмил Тодоров, e донякъде приемливо на принципа на „творческото адаптиране”, но да крадеш едно към едно финала на абсолютната класика „Телма и Луиз” (1991) на Ридли Скот, е вече прекалено. Хубаво е като постановчик да си гледал големи и значими филми и да си се учил от тях, но да плагиатстваш, е, меко казано, недопустимо. Заемката е признак на творческа немощ, а когато я използваш така флагрантно, означава, че не ти пука и за авторските права. Ако съм на мястото на сценаристката Хали Кури – носителка на „Оскар” за оригинален сценарий за „Телма и Луиз”, ще атакувам директно съда.

„Кецове” е недонаправен филм, с добър актьорски състав, неизползван пълноценно, отлична визия – дело на Рали Ралчев, пълноценен саундтрак, носещ подписа на Кирил Добрев, слаб сценарий и неуверена режисура, които именно изпортват усилията на целия екип, ангажиран с неговото заснемане и представяне. С тази творба родното ни кино не може да се гордее, тя е крачка назад в неговото развитие. „Кецове”-те на Валери Йорданов просто не водят наникъде. За съжаление.


_______________________
„Кецове”, 2011, сц. Валери Йорданов, реж. Валери Йорданов и Иван Владимиров, „Гала филм”, 111 минути



Автор: Борислав Гърдев

25.11.2011 - 15:42

Посетено: 2932


Етикети: Кецове, Валери Йорданов, българско кино, български филми, нови филми, игрално кино, кинонаблюдател, кинорецензии, Борислав Гърдев, киноновини




Вземи линк към публикацията:

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=13645&sid=80






ВАШИЯТ КОМЕНТАР
финалния стоп-кадър не е финален...
Калин2011-11-25 16:35:26
А филмът е много свеж, браво на създателите му!
Разбрах всичко и не се разпознах никъде.
Александър2011-11-26 13:40:34
Хубав анализ. Но авторът се е съсредоточил върху детайлните дефекти на филма, което е хубаво, защото все някой трябва да го направи все пак, но моята критика е от малко по-друга гледна точка. Аз не съм киноман и съм благодарен на горната статия за подробностите около плагиатстванията и клишетата, изобилстващи във филма, които чувствах интуитивно, но махвах с ръка, защото все едно това е първият български такъв филм. Това което ми направи впечатление, а при това лошо впечатление, превръщащо филма в истинско изпитание за достойнството ми на зрител и въобще някакъв ценящ изкуството човек, е пълната липса на общоразпознаваемост в него. С това искам да кажа, че напълно го разбрах, но не почувствах близост с нито една миниатюрна нотка от цялата му симфония, с нито един от героите му - респективно. Класическите произведения затова са класически, защото с времето подробностите, характерни за епохата на създаването им, се заличават, и остава само общочовешкото. А то определено е общоразпознаваемо. В този филм нямаше нищо общочовешко. В противен случай излиза, че аз въобще не съм човек, което между другото няма да се опитвам да оборвам ако някой го потвърждава.
Героите бяха класически разделени биполярно на две - "нашите" и "гадните". Не се видях сред нито едни от тях, което по принцип често се получава, даже и при най -елементарните и незаслужаващи си филми. Този филм е предназначен за други. И те наистина съществуват, като отчитам положителните отзиви у нас и по света, и задоволствените подхилвания, които лично дочух в залата. Зарадва ме единствено следното нещо. Има хора, които са се идентифицирали с поне някаква част от него, разпознали са го и са се почувствали щастливи. Има поне на света някакви щастливи хора - това е хубаво. Нека се радват и веселят. А аз се радвам заради тях. Но не съм сред тях, това е.
Имаше една знаменателна "забавна" случка в моето лично преживяване на гледането на филма. По принцип по време на прожекциите на филм в киносалон аз непрекъснато държа билета си в ръцете, като постоянно го мачкам и увивам, но той оцелява до края, нагънат в някаква много странна форма. При този филм правех същото, макар доста дълго си оставаше необичайно нормално изглеждащ. Дойде един момент, в който се зарекох, че след края на филма ритуално ще си го скъсам - един вид - късам си партийния билет. На партията на кинозрителите. Мина известно време и дойде друг момент, в който започнах бавно да късам билета си на малки ивички, които мачках в една топчица. На излизане от салона я изхвърлих с облекчение в кошчето за боклук.
Поздравления
Редакция2011-11-26 16:32:14
До Александър:

Поздравления за отличния коментар! Вашето мнение на обикновен зрител е изключително ценно. Очакваме и нови Ваши коментари, а защо не и кореспонденции. :)

Редакция, благодаря
Александър2011-11-27 11:03:39
http://notnotexisting.wordpress.com

Това е нещо, касаещо бск (българска съвременна култура), което съм пускал в пространството.
А коментарите си напират сами :-)
честито
Александър2011-11-29 09:25:19
Имам и по-лаконичен коментар, възникнал след филма. "На харесалите го - честито, а на останалите - успех, и опитайте отново!"
Браво!
Снежана 2011-12-04 12:21:18
Поздравления за добрия анализ на един много слаб български филм! Наистина единственото му качество е, че представя реална история на загубеното поколение на прехода и че е истински, а не театрална измишльотина. Но само това не е достатъчно, за да направи един филм ценен.

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Леонардо ди Каприо на 40 години
коментари: 1 посетено: 810
-
bg . "Не казвай сбогом" - филм на режисьора Дейвид Финчър
коментари: 0 посетено: 1981
-
bg . Фьодор Бондарчук и неговият "Сталинград"
коментари: 0 посетено: 3352
-
bg . "Непобедимите 2" – между Непал и България
коментари: 1 посетено: 3459
-
bg . Дж. Едгар и Клинт Истууд
коментари: 0 посетено: 1820
-
bg . "Кецове" за никъде
коментари: 6 посетено: 2933
-
bg . Животът продължава. Любиша Самарджич на 75 г.
коментари: 0 посетено: 4182
-
bg . Сезонът на българските сериали - 2
коментари: 1 посетено: 1523
-
bg . Операция „Шменти капели”
коментари: 0 посетено: 4231
-
bg . Филмите на Алексей Алексеев - най-забавните „безсмислени” минути, които сте гледали
коментари: 0 посетено: 1472
-
bg . Паднахме в „Дупката” на забавната, но и иносказателна анимация на Зденка Дойчева
коментари: 0 посетено: 1647
-
bg . "Конспираторът" на Робърт Редфорд
коментари: 0 посетено: 1950
-
bg . В памет на Джон Хюстън
коментари: 0 посетено: 1808
-
bg . Сезонът на българските сериали
коментари: 1 посетено: 1824
-
bg . Сбогом, мамо
коментари: 0 посетено: 1669
-
bg . Изпепелени от слънцето 2: Цитадела
коментари: 0 посетено: 4872
-
bg . Love.net
коментари: 0 посетено: 2350
-
bg . "Стъпки в пясъка" - филм на Ивайло Христов
коментари: 0 посетено: 5639
-
bg . "Боецът". Между житейските неудачи и боксовия ринг
коментари: 0 посетено: 1734
-
bg . Речта на краля
коментари: 0 посетено: 2372
-
bg . За "Социалната мрежа" и американската мечта
коментари: 0 посетено: 1495
-
bg . За "Черния лебед" на Дарън Аронофски
коментари: 3 посетено: 3178
-
bg . "Стъклен дом" – след края на втория сезон
коментари: 0 посетено: 1720
-
bg . Уди Алън на 75 години
коментари: 0 посетено: 1790
-
bg . "Градът" – поредният режисьорски успех на Бен Афлек
коментари: 0 посетено: 1541
-
bg . Да си спомним за Стив Маккуин
коментари: 0 посетено: 6624
-
bg . "Американецът" – между канона и новаторството
коментари: 0 посетено: 1653
-
bg . Сталоун остава в играта
коментари: 0 посетено: 1513
-
bg . "Солт". Евелин Солт се развихря
коментари: 0 посетено: 1554
-
bg . "Генезис". Отвъд генезиса и скритите човешки помисли
коментари: 0 посетено: 2017
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Dictionnaires techniques
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: http://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Buy Books from Amazon: Bücher Amazon | Amazon Livres
Valid XHTML 1.0 Transitional