Актуални културни новини от България
Сайтът е част от Литература
Стани почитател  Бъди част от Културни новини във Facebook!
Следи и коментирай  Културни новини в Туитър: Следи и коментирай!
Вземи RSS-емисия  Културни новини: RSS абонамент!




РекламаСравни цени вКнигосвят
Третият разстрел
Марин Георгиев
Не пипай тази книга!
Ян ван Хелсинг
Пари на борсата
Ботьо Тачков
Опушена спирка
Александър Вутимски
Американски лекции
Итало Калвино
Натоварени със зло
Аркадий и Борис Стругацки
Муртаза
Орхан Кемал

КИНОНАБЛЮДАТЕЛ


Изпепелени от слънцето 2: Цитадела


Минути за кино


Изпепелени от слънцето 2: Цитадела


Вместо на 4 ноември 2010 г. заключителната част на епопеята „Изпепелени от слънцето 2: Цитадела” излиза  на екран на 5 май 2011, в навечерието на 66-та година от победата над фашистка Германия. Гледах филма на Никита Михалков с напрегнато внимание. Не крия, че защитих втората част „Предстояние”, въпреки масираната атака срещу него. Затова сега обстойно обхванах 158-те минути екранно време, за да разбера не съм ли се подвел в оценката си. Сверих си часовника с руските критици и с редовите зрители на епоса.

Като цяло преобладава становището за талантлив неуспех, но по-приемлив в сравнение с „Предстояние”. Налице са мнения, че просто е нямало нужда от втората част, че Михалков направо е трябвало да снима „Цитадела”, тъй като тя хвърля мост към легендарния оригинал отпреди 17 години, но и че третата част на сагата е с дразнеща мозаечна структура, в която връзката между отделните важни сюжетни линии и образи е много рехава и условна. Подобни оценки ме озадачават, тъй като знам, че третият филм не е сниман отделно от втория, че е част от един общ, грандиозен замисъл и че сега е по-важно да се осмисли ЦЕЛИЯТ готов триптих, а не само заключителната му част.

Руската критика се вторачва само в „Цитадела” и открива куп слабости – това не е балада за войника, а приказка за супермена ген. Котов, няма стабилна драматургия (а автори на сценария са самият Михалков, Глеб Панфилов, Рустам Ибрахимбеков, Едуард Володарски, Владимир Мойсеенко и Александър Новотоцки!), има излишни дължини, на екрана се чувства осезаемо свръхегото на Никита Михалков, надделява мелодрамата...

Всъщност „Цитадела” е и антитеза на „Предстояние”, и негово допълнение. Той не е толкова зрелищен и атрактивен като него, но е логично и смислово ПРОДЪЛЖЕНИЕ на втората част на епоса. „Цитадела” търси връзката и с оригинала – най-вече при срещата на Котов и офицера от НКВД Дмитрий Арсентиев (Олег Меншиков), която не завършва с кървав дуел, а съвсем неочаквано, но пък закономерно, с прибирането на полковника в затвора, както и при връщането на Котов в дачата му, където той, накичен с лампазите на генерал-лейтенант, трябва да търпи истериите на жена си Маруся (Виктория Толстоганова) за своето предателство към нея и дъщеря му, изтръгнато със зверски насилия в душегубките на НКВД, и да осъзнае с болка и тъга, че  идилията от 1936 г. никога няма да се върне и той повече няма да има ТОВА СЕМЕЙСТВО, което е оставил, преди да потъне в смъртоносните лапи на ГУЛАГ...

Харесва ми друго в заключителната част на Михалковия епос – покрай идващите малко в повече ексцентрични сцени с монтаж на атракциони – особено ярко свидетелство е сватбата на жп гарата, като контрапункт на душевната драма на Котов, разделил се завинаги със своята съпруга, постановчикът, заедно със съсценаристите си, открехва завесата и към тъмната страна от биографията на легендарния комдив. Оказва се, че той съвсем не е чист като сълза и това много добре го знае другарят Сталин – Максим Суканов. През 1919 г. Котов убива свещеник, а две години по-късно съзнателно и свирепо потушава бунта на тамбовските селяни. И когато попада в лагер, трябва – според непобедимата сталинска логика - да си отговори на въпроса не „Защо”, а „За какво?” е там...

Срещата Котов – Сталин е вторият по важност и значимост фундамент на филма, след дуела Котов – Арсентиев. За разлика от сблъсъка с полковника от НКВД, в който има и много фарсови и трагикомични детайли, този със Сталин, решен изцяло в мрачни краски от оператора Владислав Опелянц, е изпълнен с дълбок вътрешен драматизъм. По време на аудиенцията генералът мълчи, пие с достолепие чай и след това напуска кабинета с ясното съзнание, че ще бъде поредната жертва на „бащата на цялото прогресивно човечество”. Не може и да бъде другояче, след като от него се иска с 15 000 затворника, въоръжени с дървени палки, да превземат силно укрепена немска цитадела, за да даде пример на останалите съветски войници, чийто подтекст е смразяващо ясен - „Не е важно колко ще са жертвите, но ВСИЧКИ трябва да разберат, че във водената война пътят може да бъде само НАПРЕД и към ПОБЕДАТА!

Признавам, че оттук до края на филма Михалков променя рязко стилистиката. Той твърдо и категорично се насочва към one man show, акцентирайки основно на своя герой, който наистина се превръща в супермен, водещ войната по СВОИ правила и ЗАКОНИ и логично преследващ личните цели, които се свеждат основно до това ДА ОЦЕЛЕЕ, ДА ПОБЕДИ, ДА НАМЕРИ дъщеря си Надя (Надежда Михалкова) и на финала, яхнал победоносно танка, начело на голяма армада, досущ като един съветски Ервин Ромел, да се отправи към Берлин...

Така Никита Михалков демонстративно доказва, че той е ГОСПОДАРЯТ на проекта и НЕГОВИЯТ герой ще има съдба, каквато той смята за най-удачна. Затова Котов се превръща в легенда, след като оцелява при атаката на крепостта, взривила се чудодейно и зрелищно досущ като оръдията на Навароне от легендарния хит на Дж. Ли Томпсън от 1961 г. Запазвайки генералските си лампази, Котов – Михалков всъщност защитава ненатрапчиво лайтмотива на творбата – за да се спечели войната с агресора, трябва да се победи врага вътре в нас – от страха от смъртта до главорезите от заградителните отряди...

Тази гледна точка ми импонира. Логично е Михалков (главен продуцент, съсценарист, постановчик и водеща звезда) да бъде ГЕРОЯТ на спектакъла, да спечели своята мръсна война и да се превърне в народен водач, алтернатива на самия Сталин. Иначе съм съгласен, че фрагментарната структура на сюжета пречи за пълноценното му осмисляне, но смятам, че тя е съзнателно търсена за нужния обхват на замисъла, който трябва да се възприеме като ЕДИННО ЦЯЛО, а не просто като трета част от военната епопея.

И още нещо добавям за финал – опитът от „Изпепелени от слънцето” (1994-2011) ще бъде полезен не само за Никита Михалков, но и за цялото руско кино. С всичките му недостатъци, той си остава явление и необходим плацдарм, по който трябва да минат следващите ентусиасти, желаещи да разкрият драмата на най-кървавия конфликт в човешката история. Защото знаем много добре, че в бившия СССР и сега в Русия продължават да се снимат военни продукции, но ИСТИНАТА за Отечествената война, все още не е казана напълно.

Епопеята „Изпепелени от слънцето” прави много важна крачка в тази насока. След нея определено ще бъде по-лесно.

_____________
„Изпепелени от слънцето 2: Цитадела”, 2011, 158 мин., Русия, Франция, Германия, реж.–постановчик Никита Михалков, производство ТТТ, Централ Партнершип
.


Автор: Борислав Гърдев

11.05.2011 - 23:38

Посетено: 4685

Вземи линк към публикацията:

http://kulturni-novini.info/news.php?page=news_show&nid=12366&sid=80






ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Всички полета са задължителни. Коментари, написани на латиница или с активни линкове, не се публикуват.

Име:
Заглавие:
Коментар:
Препиши името на рекламирания сайт: Напишете 'Пазар за книги' с 2 думи.


Коментарите се публикуват след преглед от администратор.
 
ЗА КОРЕСПОНДЕНТИ
bg Регистрация на кореспонденти
bg Вход за кореспонденти
 
  НОВИНИ ОТ РАЗДЕЛА
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>
bg . Леонардо ди Каприо на 40 години
коментари: 1 посетено: 766
-
bg . "Не казвай сбогом" - филм на режисьора Дейвид Финчър
коментари: 0 посетено: 1929
-
bg . Фьодор Бондарчук и неговият "Сталинград"
коментари: 0 посетено: 3230
-
bg . "Непобедимите 2" – между Непал и България
коментари: 1 посетено: 3333
-
bg . Дж. Едгар и Клинт Истууд
коментари: 0 посетено: 1771
-
bg . "Кецове" за никъде
коментари: 6 посетено: 2574
-
bg . Животът продължава. Любиша Самарджич на 75 г.
коментари: 0 посетено: 3936
-
bg . Сезонът на българските сериали - 2
коментари: 1 посетено: 1475
-
bg . Операция „Шменти капели”
коментари: 0 посетено: 4183
-
bg . Филмите на Алексей Алексеев - най-забавните „безсмислени” минути, които сте гледали
коментари: 0 посетено: 1424
-
bg . Паднахме в „Дупката” на забавната, но и иносказателна анимация на Зденка Дойчева
коментари: 0 посетено: 1597
-
bg . "Конспираторът" на Робърт Редфорд
коментари: 0 посетено: 1840
-
bg . В памет на Джон Хюстън
коментари: 0 посетено: 1777
-
bg . Сезонът на българските сериали
коментари: 1 посетено: 1775
-
bg . Сбогом, мамо
коментари: 0 посетено: 1648
-
bg . Изпепелени от слънцето 2: Цитадела
коментари: 0 посетено: 4686
-
bg . Love.net
коментари: 0 посетено: 2318
-
bg . "Стъпки в пясъка" - филм на Ивайло Христов
коментари: 0 посетено: 5587
-
bg . "Боецът". Между житейските неудачи и боксовия ринг
коментари: 0 посетено: 1702
-
bg . Речта на краля
коментари: 0 посетено: 2304
-
bg . За "Социалната мрежа" и американската мечта
коментари: 0 посетено: 1457
-
bg . За "Черния лебед" на Дарън Аронофски
коментари: 3 посетено: 3123
-
bg . "Стъклен дом" – след края на втория сезон
коментари: 0 посетено: 1689
-
bg . Уди Алън на 75 години
коментари: 0 посетено: 1736
-
bg . "Градът" – поредният режисьорски успех на Бен Афлек
коментари: 0 посетено: 1503
-
bg . Да си спомним за Стив Маккуин
коментари: 0 посетено: 6102
-
bg . "Американецът" – между канона и новаторството
коментари: 0 посетено: 1612
-
bg . Сталоун остава в играта
коментари: 0 посетено: 1474
-
bg . "Солт". Евелин Солт се развихря
коментари: 0 посетено: 1515
-
bg . "Генезис". Отвъд генезиса и скритите човешки помисли
коментари: 0 посетено: 1978
-
<<< <<< | 1 | 2 | 3 | >>>







 ПАРТНЬОРИ
bg Купи книга
 
 РЕКЛАМА
bg Vampirromane
bg Business & Karriere
bg Shoes & Handbags
bg Dictionnaires techniques
bg Laptops & Notebooks
bg
Актуални културни новини от България: анонси за предстоящи събития, репортажи и становища върху културния живот.

Редактори: Антоанета Добрева, Георги Чобанов

Информацията, публикувана в Културни новини и в седмичния му бюлетин, е свободна за препубликуване,
при условие че поставите на подходящо място активен линк към източника: http://kulturni-novini.info и изпишете автора на новината, ако такъв е посочен.

Комерсиално препубликуване и препубликуване без поставяне на линк е възможно само след уговаряне на условията с редакцията: office@kulturni-novini.info
.

bg
blank

новини, култура, литературни конкурси, конкурс, конкурси, литературни новини, литературни награди, арт новини, изложби, музикални новини, премиери на книги, поезия конкурси, литературни премиери, отзиви за книги, отзиви за филми, кинофестивал, филмови новини, фестивали, изложба, изкуство, театрални новини, награди, концерти


Valid XHTML 1.0 Transitional